sobota, 22 sierpnia 2009

Psycholog czy psycholożka?

Nie ukrywając, że jestem kobietą, niniejszym postem narażę się feministkom :-)

Dziwią mnie próby feminizowania nazw zawodów, jakie ostatnio można zaobserwować w mediach. Aby wspomnieć tylko dwa przykłady: wywiad z reżyserką Agnieszką Holland - a wydawać by się mogło, że reżyserka to takie pomieszczenie w telewizji, filozofka Magdalena Środa - chociaż w przypadku tej pani (czy wypada mi podkreślać jej płeć?) brakuje konsekwencji, bo często bywa przedstawiana jako etyk (etyczka brzmiałoby prześmiewczo?) lub socjolog (może takie określenia pojawiają się, gdy tekst nie jest autoryzowany przez zainteresowaną?).

Niezwykle irytują mnie tworzone na siłę określenia takie jak: psycholożka czy politolożka. Rzeczywiście nazwy tych profesji w oryginale mają formy męskie, ale to wynika z faktu, że niegdyś były wykonywane głównie przez mężczyzn. Podobnie jak sprzątaczka czy ekspedientka. Cóż, różnica w hierarchii społecznej jest widoczna, ale tak po prostu kiedyś było, czy to się komuś podoba, czy nie. Dziś na szczęście różnice się zacierają i przedstawicieli obu płci znajdziemy na wszystkich szczeblach drabiny społecznej.

A jednocześnie mamy utrwalone nazwy "poważnych" profesji wykonywanych przez kobiety: lekarka, posłanka, aktorka, nauczycielka, itd.

Sceptycznie podchodzę do feminizowania nazw zawodów, bo trudno mi zaakceptować np. ginekolożkę, ornitolożkę, prokuratorkę, doktorkę i mecenaskę. Dla mnie brzmią błaho i kpiąco. A nie widzę potrzeby tworzenia form żeńskich z budowlańca, murarza-tynkarza i nagłośnieniowca. I czy ktoś próbuje na siłę maskulinizować zawód prostytutki albo przedszkolanki?

Moim zdaniem najprościej jest mówić np. "Doktor Kowalska zdiagnozowała...", "Mecenas Wellmann zaopiniowała...", itd. Mimo pominięcia słowa "pani" jasno wskazujemy na płeć osoby, o której mowa. I nie widzę powodów, aby ktokolwiek czuł się urażony, albo dyskryminowany.

16 komentarzy:

  1. przedszkolak prostytut??

    OdpowiedzUsuń
  2. Raczej przedszkolanek prostytut. Ale jakoś nie słychać w społeczeństwie zapotrzebowania na przemianowanie obu zawodów.

    OdpowiedzUsuń
  3. a kobieta "tirowiec" ?

    OdpowiedzUsuń
  4. A kobieta tirowiec to pani kierowca tira :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. A nie tirówka? :D

    OdpowiedzUsuń
  6. A nie bedzie kierownica tira ( w znaczeniu pani kierowca tira) ?

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję Pani! Wróciła mi Pani wiarę w językoznawców. Mówiąc "psycholożka", należałoby w odniesieniu do mężczyzny powiedzieć "psycholożek". Nie kaleczmy języka polskiego!

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję Pani! Wróciła mi Pani wiarę w językoznawców. Mówiąc "psycholożka", należałoby w odniesieniu do mężczyzny powiedzieć "psycholożek". Nie kaleczmy języka polskiego!

    OdpowiedzUsuń
  9. pani Środa to raczej nie ,,etyczka'' ,a ,,etykieta' ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zgłosiłam się ostatnio do Wielkopolskiego Instytutu Psychoterapii (http://wip-poznan.pl/psychoterapia) – szybko uzyskałem pomoc!

    OdpowiedzUsuń
  11. Myślę, że samych psychologów jest całkiem sporo i na dobrą sprawę to tylko i wyłącznie od nas zależy do kogo wybierzemy się na wizytę. Ja uczęszczam do gabinetu https://dominikhaak.pl/ i jestem zdania, że fajnie jest porozmawiać z psychologiem.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wydaje mi się, że raczej nie ma to znaczenia i najważniejsze jest to aby taka osoba była w stanie nam pomóc. Ja również polecam każdemu przeczytanie wpisu https://www.gazetasenior.pl/swieta-w-pandemii-psycholog-radzi-jak-je-przetrwac gdzie ciekawie opisano to jak należy przetrwać święta w okresie pandemii.

    OdpowiedzUsuń
  14. Myślę, że to nie ma większego znaczenia i najbardziej istotne jest to, aby przede wszystkim rozwiązać nasz problem. Osobiście bardzo lubię uczęszczać do gabinetu http://www.terapiapoznan.pl/ gdzie wiem, że zawsze znajdę rozwiązanie z mojej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
  15. Myślę, że tak naprawdę to już nie ma większego znaczenia i dość istotne jest to, aby takie wizyty były skuteczne. Ja uczęszczam do poradni psychologicznej https://psycholog-ms.pl/ i wiem dokładnie, że jest to właściwy wybór.

    OdpowiedzUsuń
  16. Dzisiaj usłyszałam, że żeńska odmiana szpiega to szpieżka. Co my robimy z naszym pięknym jezykiem :-(

    OdpowiedzUsuń